PostIdent – Problem z potwierdzeniem tożsamości na poczcie
Od jakiegoś czasu osoby legitymujące się zagranicznymi dokumentami mają problem z potwierdzeniem swojej tożsamości na poczcie. Jest to konieczne przy składaniu wniosków kredytowych w bankach, oferujących kredyty przez internet.
Starając się o kredyt konsumpcyjny przez internet, z podpisanym wnioskiem oraz odpowiednimi dokumentami potwierdzającymi dochody, należy udać się na dowolną placówkę poczty w celu potwierdzenia tożsamości na podstawie dokumentu takiego jak dowód osobisty czy paszport.
Do niedawna pracownik poczty „ręcznie” wprowadzał dane do odpowiedniego formularza i w ten sposób potwierdzał bankowi tożsamość wnioskodawcy kredytu.
Niestety ostatnio na wszystkich placówkach poczty zainstalowano specjalne skanery, poprzez które ma następować elektroniczne wczytywanie danych z dokumentów tożsamości. Ze względu na niezidentyfikowany jeszcze problem techniczny, nie działa to w przypadku niektórych zagranicznych dokumentów, w tym niestety również polskich. I nie ma przy tym znaczenia czy są to stare dowody osobiste, czy nowe, w których brakuje podpisu.
Niemiecka poczta zna ten problem i pracuje nad jego rozwiązaniem, ale nie wiadomo jak szybko to nastąpi.
Jakie są alternatywne możliwości potwierdzenia tożsamości?
Niektóre banki dają możliwość potwierdzenia tożsamości osobiście w swoich placówkach. Niestety większość banków aktywnych w internecie ma bardzo mało placówek i to najczęściej tylko w większych miastach. Są również takie, które nie mają ich wcale.
Inną możliwością jest identyfikacja poprzez rozmowę video. Do tego potrzebny jest komputer, tablet albo smartphone, kamera i mikrofon. Ta możliwość dotyczy osób, które posiadają dokument z podpisem.
Najbardziej czasochłonną i kosztowną alternatywą jest notarialne potwierdzenie tożsamości. Niestety koszty takiego potwierdzenia ponosi klient i wydaje się to nieadekwatne, zwłaszcza przy mniejszych kredytach konsumpcyjnych.